Dikkat
dağınıklığı ergenlik döneminde ebeveynlerin en sık belirttiği şikâyetler
arasındadır. Daha önce okul(ders)-aile –arkadaş arasında devam eden döngü
ergenlik döneminde arkadaş ve karşı cinsle ilişkiler konularında yoğunlaşır.
Akran ilişkilerindeki trafiğin yoğunlaşması ile derslere olan ilgi azalmaya
başlar. Okuldan derste hayallere dalma, konuşma, dersi dinlememe, başka
şeylerle ilgilenme ve dikkat dağınıklığı gibi şikâyetler gelmeye başlar.
Buradaki dikkat dağınıklığı doğuştan gelen “Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite
Bozukluğu” değil ergenlik dönemine özgü
dikkatsizliktir.
Ne zaman
sorun olarak kabul edilir?
Ders
başarısının kötüye gitmesi, okuldan kopmalar başlaması, devamsızlık yapması,
geleceğe yönelik planlarının olmaması ve bu sıkıntıların farkında olamaması
durumunda sorun olarak kabul edilebilir.
Ebeveyn
nasıl davranmalı?
·
Gençle onun keyifli olduğu uygun bir ortamda konuşun.
“bu sıralar kafan biraz
karışık gibi, büyümek ve çocukluktan çıkıp genç olmak hem çok güzel hem de
biraz karışık”
“hatırlıyorum da ruhsal olarak kendimi daha küçük hissederken
aynaya baktığımda bir erişkin görüyordum, bu beni tedirgin ediyordu”
“eşyalarımı sağda solda unuturdum sık sık”
·
Destek almak istediğinde yanında olduğunuzu söylemeyin,
hissettirin!
·
Eleştirmek yerine anlamaya çalışın
·
Kızdığınızda aklınıza ilk geleni söylemek yerine önce bir süre
gözlemleyin
Yapılmaması-söylenmemesi
gerekenler
·
İlkokul çocuğu gibi davranarak günde 5-10-25 kere bıkmadan “ders
çalış” demek
·
“Bizim zamanımızda” ile başlayan herhangi bir cümle (maddi-manevi
imkânlar, özveriler)
Örnekler;
“bizim zamanımızda ders çalışmayanı hemen çırak verirlerdi,
uğraşmazlardı”
“bizim zamanımızda ders çalışacak odamız bile yoktu”
“bizim zamanımızda cep telefonu yoktu”
“bizim zamanımızda bilgisayar yoktu, kütüphaneye gider ödev
araştırırdık”
“bizim zamanımızda dershane gibi imkânlar yoktu bu kadarını
yapabildik senin her şey önünde”
“bizim zamanımızda bu kadar çok marka yoktu her ay bir ayakkabı
alınmazdı, 1 yıl giyerdik en az”
·
Oda yine dağınık, sabah topla demedim mi?
·
Bu kafayla gidersen okuyamazsın ……… gibi işsiz güçsüz olursun
·
Aklın beş karış havada aşık mısın nesin? Sakın! önce dersler!!!
Hastalık
olarak “Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu” nedir?
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, bireyin
yaşına ve gelişim düzeyine uygun olmayan aşırı hareketlilik, istekleri
erteleyememe ve dikkat sorunları ile kendini gösteren bir bozukluktur. Üç ana
sorun içermektedir:
1)
Aşırı
Hareketlilik: Bu çocuklar kendi yaşıtlarıyla karşılaştırıldıklarında daha fazla
hareketlidirler. Arkalarından biri kovalıyormuşçasına koşuşturup, sürekli
hareket halindedirler. Oturduğu yerde duramaz ve elleri, ayakları sürekli kıpır
kıpırdır. Çok konuşur ve bir yerde sakin bir şekle oturmaktan sıkılır.
2)
Dikkat
Sorunu: Bu çocuklar
dikkatlerini bir noktada toplamakta sıkıntı yaşarlar. Aynı zamanda, dikkatleri
çabuk dağılır ve eşya kaybetme, dağınık olma ya da unutkanlık gibi belirtiler
gösterirler.
3)
Dürtüsellik: Çocuklar genellikle kendilerini
kontrol etmekte zorlanırlar. Bir işin sonunu düşünmeden o işe başlarlar.
Genellikle diğerlerinin sözlerini kesip, soru bitmeden cevap verirler.
Dikkat
Eksikliğinin bulunması meslek seçiminde önemli mi? Eğitim hayatı nasıl
yönlendirilmeli?
Dikkat
eksikliği ile yaşamaya alışan genç, farkında olarak ya da bilinçaltı aşırı
dikkat gerektiren, hata kabul etmeyen mesleklere yönelmezler. Eğer dikkat
gerektiren ya da hayati sorumluluk gerektiren işlerde çalışırlarsa kısa zamanda
durumu fark ederler ya da çalışma arkadaşları tarafından uyarılırlar. Masa
başında çalışarak yapılan meslekler, ince ayrıntı için dikkat gerektirenler,
sabır isteyen işleri pek tercih etmezler.
Nasıl
seyreder?
Çocukluk
döneminde dikkat eksikliği tanısı almış ya da şüphelenilen çocuklar ergenlik dönemine
geldiklerinde iki durum söz konusu olabilir. Dikkatini toplamak için aldığı
tedaviler ile dikkatini toplamayı öğrenmiş ve tedaviye ihtiyacı kalmadan
hayatını sürdürebilenler bir grup iken, diğer grupta aynı düzeyde hatta
ergenlikle artmış dikkat dağınıklığı olanlar. İkinci grup için destek alınmalı
ve tedavisi sürdürülmelidir. Ömür boyu devam edebilir.
Dikkat
eksikliği olan genç ile yaşam ipuçları:
ü Fazla
uyumayı sevmediği için sizden önce ayakta olacağını bilin
ü Evde
kaybettiği eşyaları nerede olduğunu sormasına alışın
ü Bir yerden
kalkarken bir şey kalmaması için etrafı kontrol edin
ü Eğer onunla
randevunuz varsa mutlaka kısa bir süre önce hatırlatın
ü Birlikte
sinemaya giderseniz kaçırdığı yerleri sormasına hazırlıklı olun
ü Oturduğunuz
mekândan çabuk sıkılmasına ve yer değiştirmek istemesi sizi şaşırtmasın, orayı
beğenmediği anlamına gelmiyor
ü Eşya
kaybetmelerine alışın
ü Ona ajanda
veya not defteri hediye edin
ü Dürtüsel
davranışlarını kontrol etmesinde yardımcı olun
ü Ani kararlar
aldığında sakinleştirip biraz daha düşünmesi için ikna edin
ü Çalışma
odasının sade ve düzenli olmasına özen gösterin
ü Duygusal
gelişimleri yaşıtlarından 2-3 yıl geridedir
Olumlu
davranışlara nasıl yönlendirebilirsiniz?
·
Eleştirmek yerine başardıkları konularda cesaretlendirin
·
Ne yapmasını istediğini direk söyleyin (ne yapmamasını değil)
·
Suçlamamaya çalışın
·
Olumlu bir davranış gösterdiğinde bunu yakalayın
·
Onu övgüyle şekillendirmeye çalışın
·
Dikkatini size vermesini istiyorsanız yakınına gidin
·
Negatif enerjisini yönlendirebilmesi için getir-götür gibi küçük
işler verin
Tedavide
neler yapılır?
Dikkat
Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu kronik bir durumdur. Tedaviye başlanırken kişiye özel yaklaşımlar
ön planda tutulmalıdır.
Amaç nedir?
- akran
ilişkilerini daha iyi bir düzeye getirmek,
-okul
performansını arttırmak,
-yıkıcı
davranışlarını azaltmak dolayısıyla güvenliğini arttırmak
-kendine
olan güvenine katkı sağlamaktır.
Stimulan
grubu ilaçlar ve davranış terapisi tek başlarına veya birlikte uygulanabilen
yöntemlerdir.
İlaç
tedavisi aileleri sıklıkla endişelendirir. İlacı uzun dönemdeki faydası ve yan
etkileri hem genç hem de ailesi ile ayrıntılı biçimde konuşulmalıdır. Etkinliği
oldukça yüksek ilaçlar olmaları nedeniyle hakkında bol miktarda yazıya
rastlanabilir. Güvenilirliği düşük yazılardan yanlış bilgiler edinmek yerine
hekimden bilgi edinilmelidir. Hekim her türlü yan etki ve etkiyi anlatmakla
yükümlüdür.
Akademik
başarı amaçlı kullanımda aile daha düşük başarıyı ilaca tercih ediyorsa
kullanılmayabilir. Hayati bir durum arz etmediği takdirde ilacı kullanma
zorunluluğu yoktur.
Sık
sık sakarlık yapan, kendini koruyamayan ve başına her an bir kaza gelebilecek
düzeyde olan dikkat eksikliğinde ilacın önemi artar. Burada hayati risk de söz
konusudur.
Görüldüğü
gibi tekbir doğru olmamakla birlikte hastalık yoktur hasta vardır. Her tedavi
biçimi kişiye özel düzenlenmelidir. Aile yapısı ve beklentiler
değerlendirilmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder