Çocukların ödevlerini bir yetişkin desteği olmaksızın
yapabilmeleri önemli ve zamana ihtiyaç duyulan bir kazanımdır. Yetişkin yardımı olmaksızın çocukların
ödevlerine dair sorumluluk ve ödevlerini yapabilme-tamamlayabilme becerisi
önemli bir gelişim aşamasıdır.
Çocukların ödevlerini kendi başlarına yapmalarının
gerekliliğinden konuşurken, bunun bir anda gerçekleşemeyeceği, anne ve babanın
desteğini yavaş yavaş azaltıyor oluşunun çocuğa yavaş yavaş sorumluk bilincini
kazandırmaya yarayacağı unutmamalıdır.
Her çocuğun öğrenme hız ve stili farklıdır. Dolayısı ile her çocuk için okul ders ve
ödevleri ile ilgili aileler içerisinde izlenecek yol da farklılaşmaktadır. Ancak ilkokul yılları sonlanana dek sistemli
desteğin sürüyor olması kesinlikle normal ve gereklidir.
Çocuklar evde neden
ödev yapmak istemiyor olabilirler?
- Çocuk ile okul sonrası evde ilk karşılamada sorulan ilk sorunun ‘ödev’ ile ilgili oluşu.
- Ödev yapılırken sürekli çocuğun yanı başında durmak.
- Çalışma zamanını doğru ve işlevsel ayarlaması için çocuğa yardım etmemek (oyuna vakit kalmayacak ya da karnı aç ve dinlenmemişken ödeve oturması ya da uzun ödevlerde mola vermemesi).
- Ödev ile ilgili sürekli eleştiride bulunmak.
- Özellikle ilkokul 1-2-3 öğrencilerinin yazıları ile ilgili sürekli düzeltmeler yapmak, yaptıklarını bir türlü beğenmeyip, silmek ve yeniden yazmalarını beklemek.
- Çocuğun ‘neyi’ anlamadığını anlamamak ve yapmadığı için ‘tembel’ etiketini yapıştırmak.
- Ödev yapıldığında ödül, yapılmadığında ceza vermek.
- Ödev ve okul ile hiç ilgilenmemek.
Anne Babalar
sorumluluk bilinci kazandırmak ve öğrenmeyi arttırmak için neler yapabilir?
- Destekleyici ve takdir
edici söylemler önemli.
- Aranızdaki tek konu
ödevler olmamalı.
- Çocuğunuz ile baş başa
geçirdiğiniz, ona ayırdığınız zaman dilimi ‘ödev saati’ olmamalı.
- Ödevin nerede ve hangi
saat aralıklarında yapılması gerektiği belirlenmeli.
- Ödevi nerede ve ne zaman
yapmak istediğine dair çocukların fikri alınmalı.
- Zaman yönetimi ile ilgili
çocuklara destek olunmalı. Örneğin;
‘ Okuldan 16:00 da dönüyorsun ve 21:00 da da yatıyorsun, bu saat
aralıklarında, dinlendikten ve karnını doyurduktan sonra ödevlerine
başlaman mantıklı olabilir. Ama ödev yaparken vereceğin molaları iyi
hesaplayalım ki ödevler bittikten sonra oyun oynamak için zamanın kalsın,
ne dersin?’ gibi.
- Ödev saatinde, ödevlere
beraber bakabilir ve hangisinden başlayacağına beraber karar
verebilirsiniz. Ödevlerin
uzunluğuna ve çocuğunuzun dikkatini sürdürebilmesine göre ödevleri 2 ya da
3 parçaya bölmek ve bu aralıklarda 10-15 dakika mola vermesini sağlamak
yararlı olacaktır.
- Ödevlerde sizden destek
istediğinde (problemi anlamadığında örneğin) elbette destek olup, yol
göstermelisiniz. Önemli olan
çocuğunuz yerine ödevi yapmamak, soruları çözmemektir.
- Ödevlerin kontrolünde
önemli olan özenli bir şekilde, hepsinin yapılıp yapılmadığıdır. Yanlışlar zamanla giderilecektir. Ödev özenle tamamlanmış ise önce takdir
edip, sonra tekrar göz atması için yanlış yerleri gösterebilirsiniz. Yanlışını düzeltemiyor ise, onunla soru
üzerinden gidip, çözümü nasıl yaptığını-yanıtı ne düşünerek verdiğini
anlamaya çalışarak; ‘şuraya’ tekrar bir dikkat et istersen gibi,
dikkatinden kaçan şeyi ona göstermeyi deneyebilirsiniz.
Ödevlerin ciddi anlamda
çocuğunuza ağır geldiğini, onun zorlandığını düşünüyorsanız ilk önce okul
yetkilileri sonrasında da bir uzmandan görüş almanız yararlı olabilir. Belki çocuğunuz için daha işlevsel bir
çalışma planı gerekmekte belki de kendisine daha uygun bir eğitim sistemine
yönlendirilmesi gerekmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder